Ons onderwijs
Missie
Kwaliteit start bij de missie van de school. De missie is een
korte en bondige beschrijving van waar wij voor staan. De missie geeft aan wie
wij zijn en wat we doen en beschrijft de kernactiviteit van de school. Het
gezamenlijk formuleren van een missie geeft richting en bestaansrecht aan de
school en ons team en verbindt ons bij het uitvoeren van ons werk.
Missie - kernwaarden
Kennis
Het leren van kennis en
(sociale) vaardigheden heeft op de Jorisschool de hoogste prioriteit. Zowel de leerlingen
als de leerkrachten blijven werken aan groei.
Passie
Vanuit
passie, betrokkenheid en talent versterken we elkaars leerproces. We zoeken een
krachtige verbinding met leerlingen, ouders, team en de schoolomgeving.
Vertrouwen
Vanuit
vertrouwen en respect zorgen we samen voor een veilig leerklimaat. Alles wat wij
(school, externen en ouders) doen gebeurt vanuit de beste intentie voor het
kind.
Nieuwsgierig
durven doen!
Visie
Na
vaststelling van de missie, volgt de visie. Hierin wordt uitgelegd waar wij,
aangestuurd door onze missie, naar streven. Onze visie geeft aan hoe wij, in
een ideale situatie, de school in de toekomst willen vormgeven. De visie is een
gemeenschappelijk toekomstbeeld dat expliciet is beschreven. Ten minste beschrijven
wij helder onze visie op veiligheid, aanbod, pedagogisch en didactisch
handelen, zicht op ontwikkeling en kwaliteitszorg. We hebben deze visie
vastgesteld in 2022-2023 en zullen deze jaarlijks evalueren.
Veiligheid en schoolklimaat
Een absolute voorwaarde om tot leren te kunnen komen, is dat de
St. Jorisschool een veilige leeromgeving is. Op de St. Jorisschool streven we
naar een sfeer waarin elk kind, ouder en medewerker zich veilig voelt en
zichzelf kan en mag zijn. Team,
leerlingen en ouders spreken op een positieve en opbouwende manier met elkaar. We proberen het maximale uit
elkaar te halen door te focussen op talenten en daar successen mee te bereiken.
We geven elkaar op een respectvolle manier feedforward en feedback.
We volgen alle leerlingen in
hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarvoor werken we met verschillende
instrumenten om zowel de groep als het individu te volgen en preventief te
kunnen werken. Wij vinden de verbinding met ouders heel belangrijk. Ouders,
leerkrachten en leerlingen zijn hierin partners als het gaat om veiligheid en
schoolklimaat.
Aanbod
Leren doen we niet alleen in de school, maar we
maken gebruik van de wereld om ons heen. We vinden het belangrijk dat de
kinderen nieuwsgierig zijn en ook hun eigen grenzen durven te verleggen.
Naast ons basisaanbod zorgen
wij voor een inspirerend aanbod. We maken kinderen eigenaar van hun eigen
leerproces en zorgen ervoor dat zij hun eigen talenten ontdekken. Cultuur,
creativiteit, burgerschap en talentonwikkeling zijn pijlers die ten grondslag
liggen aan ons aanbod naast het aanleren van de basisvaardigheden.
Voor de kernvakken is er een
doorgaande leerlijn zichtbaar bij de groepen 1 t/m 8. We streven naar een
aanbod, waarmee wij kinderen zo goed mogelijk kunnen bedienen. Binnen de
Jorisschool passen we (waar mogelijk) ons aanbod aan op de behoeften van de leerlingen
en houden we rekening met de talenten en kwaliteiten van de leerlingen.
Digitale middelen worden, naast het functioneel inzetten bij de
kernvakken, ingezet om kinderen 21-eeuwse vaardigheden aan te leren en het
aanbod te verrijken.
We besteden veel aandacht aan
de basisnormen en -waarden van onze samenleving. De leerlingen leren een
actieve bijdrage te leveren aan de samenleving, waarbij zij handelen vanuit
eigen normen en waarden en leren kinderen open te staan voor de mening van anderen
en hier op een respectvolle manier mee om te gaan. We verwachten van het team,
ouders en andere betrokkenen dat zij het goede voorbeeld geven.
Pedagogisch
en didactisch handelen
Voor
de kernvakken hanteren wij een eenduidig instructiemodel voor groep 1 tot en
met 8. Binnen dit instructiemodel houden we rekening met de verschillende
manieren waarop leerlingen leren en de
(leeftijds)fases waarin de leerlingen
zitten.Hierbij
vinden we het van belang dat de kinderen steeds betrokken zijn en, ook tijdens
de instructie, geactiveerd worden om zich het geleerde eigen te maken.
Leerlingen mogen binnen onze kaders een eigen inbreng hebben in hun eigen
leerproces: Wat heb ik hiervoor nodig?
Hoe pakken we dit samen aan? Wat past bij jou? Kunnen we je talenten
meer inzetten?
Ons pedagogisch handelen gaat
uit van een positieve grondslag. We stimuleren kinderen zich aan schoolbrede
regels en afspraken te houden door positief gedrag te versterken en negatief
gedrag om te buigen. Iedere betrokkene bij de school geeft hierin het goede
voorbeeld.
Zicht op
ontwikkeling en begeleiding
We volgen de kinderen
voortdurend in hun ontwikkeling door middel van toetsing, observaties en
gesprekken met ouders en leerlingen. Wanneer leerlingen of groepen
niet genoeg lijken te profiteren van het onderwijs, analyseren de leerkrachten
waar het stagneert om vervolgens een passende interventie te zoeken. Waar nodig
worden IB’ers en/of ouders hierbij betrokken. Het belang van een goede verbinding met ouders vind je
terug in de diverse (informele en formele) gesprekken die we voeren. De start-
en voortgangsgesprekken en eventuele zorggesprekken dragen bij aan deze goede
verbinding.
Wij formuleren passende en ambitieuze
streefdoelen op groeps- en schoolniveau die passend zijn bij onze
leerlingenpopulatie. Het onderwijs is erop gericht deze ambitieuze streefdoelen
zoveel mogelijk te behalen. De leerlingen zijn betrokken bij hun eigen
ontwikkeling en leerproces en hebben hier zicht op.
Kwaliteitszorg
We streven naar een professionele
leergemeenschap, waarbij leren van en met elkaar de norm is. We zijn allemaal
verantwoordelijk voor de kwaliteit van onze school; hiermee bedoelen we
directie, IB, leerkrachten, ouders en leerlingen. We maken gebruik van elkaars
talenten en expertise om de kwaliteit van onze school te versterken. Als we de
expertise niet in huis hebben, zoeken we naar medewerkers met de juiste
expertise binnen onze stichting of daarbuiten.
We maken gebruik van een glasheldere en eenduidige communicatie,
zowel intern als extern. Voor de leerkrachten heeft het verzorgen van
kwalitatief goed onderwijs de hoogste prioriteit.